The Design of Context-Specific Educational Mobile Games

Author
Schroyen, Jolien; Luyten, Kris; Gabriels, Kris; Robert, Karel; Teunkens, Daniel; Coninx, Karin; Flerackers, Eddy
Source
Museums and the Web 2009: the international conference for culture and heritage on-line
Year
2009
Subject (ENG)
Museum Mobile Applications
Subject (ITA)
Applicazioni mobile per musei
URL
http://www.archimuse.com/mw2009/papers/schroyen/schroyen.html
Last visit
June 2013

Abstract

English

In the past decades, the use of mobile guides as tools to enrich the visitors' experience has found its way into many museums and cultural tourist sites. The applicability, effect and behavior of these kinds of technologies, however, remain hard to assess. Moreover, every museum or cultural tourist site has its own specific context according to which a mobile guide implementation should be tailored. A generic mobile guide framework was created that aids in the realization of context-specific mobile guides. In the ARCHIE project, this framework is used to develop a mobile museum game for youngsters visiting a museum during a school trip. In this game, collaborative learning plays an important role: the mobile guide supports and even stimulates social interaction. Large-scale evaluations have shown the potential power of this approach to increase the attractiveness of museum learning and heritage education for this target group. Based on experiences in designing and evaluating our mobile game,  a set of basic guidelines are proposed to steer the realization of educational mobile games for youngsters.

Italiano

Negli ultimi decenni, l'utilizzo di guide mobile come strumenti per arricchire l'esperienza dei visitatori è stato introdotto in molti musei e siti turistici culturali. L'usabilità, l'effetto e il comportamento di questi tipi di tecnologie restano tuttavia difficili da valutare. Inoltre, ogni museo o sito turistico culturale ha il suo contesto specifico in base al quale la guida mobile deve essere adattata. Un quadro generico sulle guide mobile è stato creato per aiutare la realizzazione di guide mobile context-specific. Nel progetto ARCHIE, tale quadro è stato usato per sviluppare un gioco mobile all'interno del museo per i giovani durante una gita scolastica. Valutazioni su larga scala hanno dimostrato le potenzialità di questo approccio per aumentare l'attrattiva del museo, i suoi progetti di apprendimento e di educazione del patrimonio culturale per il target giovanile. Sulla base di alcune esperienze nella progettazione e valutazione di giochi mobile, sono state proposte una serie di linee guida per la loro realizzazione.