Usability, design and content issues of mobile apps for cultural heritage promotion: The Malta culture guide experience

Author
Boiano S., Bowen J. and Gaia G.
Source
ArXiv preprint arXiv: 1207.3422
Year
2012
Subject (ENG)
Open Air Cultural Mobile Applications
Subject (ITA)
Applicazioni mobile per itinerari culturali
URL
http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1207/1207.3422.pdf
Last visit
April 2016

Abstract

Inglese

The paper discusses the experience of producing and distributing an iPhone app for promotion of the Maltese Cultural Heritage on behalf of the Malta Tourism Authority. Thanks to its position at the heart of the Mediterranean Sea, Malta has been a crossroads of civilisations whose traces are still visible today, leaving a particularly rich and varied cultural heritage, from megalithic temples to baroque palaces and Caravaggio masterpieces. Conveying all these different aspects within a single application, using textual, visual, and audio means, has raised many different issues about the planning and production of cultural content for mobile usage, together with usability aspects regarding design and distribution of a mobile app. In this paper, we outline all of these aspects, focusing on the design and planning strategies for a long-term user commitment and how to evaluate results for cultural mobile applications. We include experience of all the steps of developing a mobile app, information that is of possible benefit to other app developers in the cultural sector.

Italiano

In questo articolo si discute dell’esperienza della produzione e distribuzione di un app per iPhone per la promozione del patrimonio culturale maltese a nome dell’Autorità del Turismo di Malta. Grazie alla sua posizione nel cuore del mar Mediterraneo, Malta è stata un crocevia di civiltà le cui tracce sono ancora oggi visibile, lasciando un patrimonio culturale particolarmente ricco e vario, dai templi megalitici ai palazzi barocchi e ai capolavori del Caravaggio. Trasmettere tutti questi aspetti differenti attraverso una singola applicazione, utilizzando mezzi testuali, visivi, e audio, ha sollevato questioni molte diverse non solo sulla progettazione e produzione di contenuti culturali per un utilizzo su mobile, ma anche sugli aspetti di usabilità per quanto riguarda il design e la distribuzione di un app per dispositivi mobili. In questo lavoro, sono stati delineati tutti gli aspetti, focalizzandosi sulle strategie di progettazione e pianificazione di un impegno dell’utente a lungo termine e su come valutarne i risultati per una applicazione culturale. Sono state incluse nell’esperienza tutte le fasi di sviluppo di un app per mobile e le informazioni che possono essere utili per altri sviluppatori di applicazioni nel settore culturale.