Voices: FAMSF: Testing a new model of interpretive technology at the Fine Arts Museums of San Francisco

Author
Girardeau C., Beaman A., Pressley S. e Reinier J.
Source
Museums and the Web 2015: The International Conference for culture and heritage On-line
Year
2015
Full Date (YYYY-MM-DD)
2015-02-01
Subject (ENG)
Museum Mobile Applications
Subject (ITA)
Applicazioni mobile per musei
URL
http://mw2015.museumsandtheweb.com/paper/voicesfamsf-testing-a-new-model-of-interpretive-technology-at-the-fine-arts-museums-of-san-francisco/
Last visit
May 2016

Abstract

English

In this paper, the Fine Arts Museums of San Francisco (FAMSF) and Earprint Productions discuss how a mobile app that enhances visitor learning and engagement in a museum setting—Voices:FAMSF—can also position visitors as co-creators of their museum experiences. It shows how the app correlates—in design, content, and functionality—with trending museum educational practices that give visitors agency over, and a voice in, their learning in a museum setting. Thus, visitors are able to choose how, when, and where they will experience educational content and participate in the interpretive process. The paper also discusses why FAMSF chose an open-source framework to build Voices:FAMSF, and how museums benefit from open-source development. FAMSF came to Earprint Productions with a challenge: use mobile technology in new ways to enhance, rather than detract from, the very experience of being in the presence of great art. The solution Earprint and the Museums arrived at is an immersive soundscape app, Voices:FAMSF, that interprets key outdoor sculptures and architecture at both the de Young and the Legion of Honor. The app is location sensitive (audio content is driven by the viewer’s location via GPS), customizable (viewers choose to hear their own “mix” of museum voices, community voices, or both), and participatory (it allows visitors to co-create content by recording comments in response to museum-curated prompts).

Italiano

In questo lavoro, il Fine Arts Museums di San Francisco (FAMSF) e Earprint Productions discutono di come un’app mobile migliora l'apprendimento dei visitatori e l'impegno nella creazione di un museo - Voci: FAMSF - dei visitatori come co-creatori delle loro esperienze museali. Essa mostra come l'app correla –nel design, contenuti e funzionalità - con il trend di pratiche del museo didattico che danno ai visitatori un aiuto e una voce nel loro apprendimento, in un ambiente museale. Così, i visitatori sono in grado di scegliere come, quando e dove essi sperimenteranno contenuti educativi e partecipare al processo interpretativo. L’articolo illustra inoltre il motivo per cui FAMSF ha scelto un framework open-source per costruire Voci: FAMSF, e come i musei beneficiano dello sviluppo di open-source. FAMSF per Earprint Productions è stato una sfida: usare la tecnologia mobile in modi nuovi per migliorare, piuttosto che mettere in discussione, la vera esperienza di essere in presenza di grande arte. La soluzione Earprint e i Musei sono arrivati a un’app di coinvolgimento sonoro, Voci: FAMSF, che interpreta la chiave delle sculture all'aperto e l'architettura da de Young alla Legione d'Onore. L'applicazione è sensibile alla posizione (il contenuto audio è guidato dalla posizione dello spettatore tramite GPS), personalizzabile (gli spettatori scelgono di ascoltare il proprio "mix" di voci museo, voci di comunità, o entrambi), e partecipativa (che permette ai visitatori di co-creare contenuti registrando commenti in risposta alle richieste del curatore museale).